torsdag 3 maj 2012

När folk inte säger vad de menar

Det kan göra mig ganska förvirrad ibland, när folk inte säger det de menar. En lärare i skolan brukar alltid säga: "och så kan du ju titta på de här uppgifterna" eller "och så kan du ju jobba med de här uppgifterna", och då förstår jag inte riktigt hur den läraren menar. Menar läraren att jag bara ska titta på dem, eller jobba med dem, men inte göra klart dem (för i så fall skulle väl läraren säga det?), för när man säger "jobba med" så menar man ju "jobba med", alltså inte "göra klart"... Läraren säger att det är bra att jag säger till när jag inte förstår, så att den läraren kan tänka på hur den säger saker.

Det hade varit lättare om man sa det man menade, istället för att säga andra saker. I matteboken står det ibland inte att man ska göra talen. När man gick i lågstadiet stod det ju alltid "räkna ut de här talen" i matteboken, men ibland står det ingenting. Då undrar jag, ska man göra talen eller inte? Det skulle ju kunna vara något slags exempel (även om jag nog inte har varit med om att det har varit så). Jag gillar inte heller när någon tittar på mig som om jag vore dum, för det "är ju så enkelt att fatta", att man ska göra de där talen, t.ex. Men det är inte alltid så enkelt för mig.

/ Nystanet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar